Ayse
Ayse (1945) is de moeder van Nazli, die ook op deze website te vinden is. Ze is geboren in Boyunsuz (Turkije), een dorpje vlakbij Syrië, en opgegroeid in een gezin van elf: zes jongens en vijf meisjes. Haar vader is een aga (dorpshoofd) en heeft drie vrouwen. Boyunsuz heeft een feodaal bestuur en de mannen zijn er de baas. Ayse is het daar helemaal niet mee eens.

In 1988 verhuist ze, tegen haar zin, naar Nederland, haar man achterna. Haar moedertaal en haar tatoeages behoren tot de weinige dingen die ze meeneemt naar haar nieuwe land. In haar dromen is Ayse nog altijd in haar geboortedorp, waar het zo heet is dat iedereen er een hoofddoek draagt, en de oude mensen samen eten. Elke nacht haalt ze, net als vroeger, water uit de put en melkt ze de schapen.
Maar! Er zijn ook goede dingen in Nederland! De kinderen, de kleinkinderen én de Zeeman op de Drieslag, die zo goedkoop is dat het er elke dag wel een feestje lijkt. De jonge Nazli vindt het maar niks om daarnaartoe te gaan. Inmiddels is ze om en lijkt ze, volgens eigen zeggen, meer op haar moeder dan ze denkt!


Deq (Koerdisch: deq) of xal (Koerdisch: xał) is de traditionele tatoeagekunst van de Koerden, ontstaan uit het zoroastrisme, een van de oudst levende religies ter wereld. Veelvoorkomende symbolen zijn omgekeerde V’s, aardesymbolen zoals de zon, maan en sterren, stippen en ranken (vooral op de handen), en ook wel afbeeldingen van dieren.
De tatoeages worden gemaakt van roet en moedermelk, en soms wordt er galvloeistof van een schaap of geit aan toegevoegd. Het ontwerp wordt op de huid getekend, waarna een reeks kleine prikjes wordt gemaakt met een naainaald. Vervolgens wordt het mengsel over het ontwerp verspreid, wat korstvorming veroorzaakt en een tatoeage vormt. De meeste tatoeages worden gezet bij vrouwen, over het algemeen wanneer ze tussen de acht en twaalf jaar oud zijn.
De praktijk van deq wordt op dit moment minder beoefend en is voor een groot deel vervangen door henna.
BENIEUWD NAAR HET
VOLGENDE VERHAAL
VAN GÜLNAZ?
